Alla inlägg den 3 mars 2011

Av Maria - 3 mars 2011 11:30

Antal: 8 portioner


Ingredienser:

4 vitlöksklyftor

2 äggulor

2½ dl olivolja

Pressad citron

Salt och peppar


Till servering:

Råa skurna grönsaker

Hårdkokta ägg, skalade


Gör så här:

  • Lägg vitlöksklyftorna och en nypa salt i en glasskål och krossa dem med baksidan av en sked. Tillsätt äggulorna och vispa snabbt ihop med en elvisp till en krämig massa.
  • Tillsätt oljan, några droppar åt gången, samtidigt som du vispar tills blandningen börjar tjockna. Tillsätt därefter resten av oljan i en tunn stråle under konstant vispning.
  • Rör ner lite pressad citron för att vitlöksmajonnäsen ska få en mjukare konsistens. Smaka av med lite mer salt, om det behövs, och peppar. Täck med plastfolie och ställ aiolin kallt i kylskåpet tills den ska serveras.
  • Låt gärna aiolin bli rumstemperad före servering och lägg upp den i en serveringsskål. Lägg upp råa, skurna grönsaker och hårdkokta ägg på ett stort fat och servera till aiolin.

Presentation


Hej & välkomna!
Det jag hade tänkt mig från början med den här bloggen var att föra in recept på sånt som intresserar oss här hemma. Men nu har det blivit mer som ett sätt att tömma bort en del recept jag har samlat på mig under ett antal år.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards