Alla inlägg den 27 juni 2011

Av Maria - 27 juni 2011 14:00

Antal: 4 portioner


Ingredienser:

360 g musslor i lake

4 medelstora potatisar

1 gul lök

2 vitlöksklyftor

4 stjälkar blekselleri

100 g skivar, rimmat sidfläsk

6 dl grönsaksbuljong (vatten med buljontärning eller fond)

1 1/2 dl matlagningsgrädde

Salt

Peppar

1 citron

2 msk hackad persilja

1 msk majsstärkelse


Gör så här:

Häll av musslorna, spara spadet.

Skala potatis, lök och vitlök.

Skär potatisen i tärningar och finhacka löken.

Skölj sellerin och skär i tunna strimlor.

Strimla fläsket fint.


Stek fläskstrimlorna i en kastrull, när de är knapriga tillsätts potatisen,löken och sellerin.

Fräs grönsakerna i fläskfettet någon minut.

Tillsätt musselspadet och grönsaksbuljongen.

Koka sakta tills potatisen är mjuk.

Tillsätt matlagningsgrädden och koka upp.


Red ev av soppan med majsstärkelse utrört i lite vatten.

Lägg i musslorna.

Smaksätt med salt, peppar och några droppar citronsaft.

Strö över persiljan.


Servera soppan med krutonger eller bröd.

Presentation


Hej & välkomna!
Det jag hade tänkt mig från början med den här bloggen var att föra in recept på sånt som intresserar oss här hemma. Men nu har det blivit mer som ett sätt att tömma bort en del recept jag har samlat på mig under ett antal år.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards