Alla inlägg den 10 oktober 2011

Av Maria - 10 oktober 2011 09:30

Ingredienser:

1 liter rensade bär (t.ex. hallon och vinbär)

4 dl vatten (knappt)

2 dl socker

4 äggulor

10 blad gelatin (därav några röda)

4 dl tjock grädde

2 msk punsch (eller madeira)


Gör så här:

  • Bären kokas hastigt sönder med hälften av vattnet, varpå de noga passeras.
  • Det passerade får koka upp med sockret.
  • I resten av vattnet, som upphettas, smältes det förut i  kallt vatten doppade ohc sedan sönderklippta gelatinet.
  • I en kastrull vispas gulorna, punschen och den något avsvalnade bärmassan.
  • Blandningen vispas kraftigt över elden, tills den är kall då det avsvalnade, men ännu flytande gelatinet noga iblandas.
  • Grädden vispas till hårt skum och nedröres varsamt i krämen, som nu hälles i en större vattenspolad och sockerbeströdd form, som får stå mycket kallt 5 timmar.
  • Strax före serveringen uppstjälpes fromagen på fat.


Husmoderns Köksalmanack 1933

Presentation


Hej & välkomna!
Det jag hade tänkt mig från början med den här bloggen var att föra in recept på sånt som intresserar oss här hemma. Men nu har det blivit mer som ett sätt att tömma bort en del recept jag har samlat på mig under ett antal år.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards