Alla inlägg den 12 augusti 2012

Av Maria - 12 augusti 2012 13:30

Ingredienser:

300 g hallon

300 g röda vinbär

300 g persika

2 dl vatten

6 dl syltsocker


Gör så här:

  • Dela och kärna ur persikorna.
  • Mixa alla frukterna.
  • Blanda med vatten i en kastrull och koka i 10 minuter.
  • Tillsätt syltsockret och koka i 5 minuter.
  • Skumma väl.
  • Fyll på i varma väl rengjorda burkar och förslut väl.
  • Förvara svalt.
Av Maria - 12 augusti 2012 11:00




Ingredienser:

5 dl fond:

Skal från ca 1 kilo kräftor

½ fänkål

½ liten rotselleri, ca 150-200 g

1 palsternacka

1 morot

1 gul lök

3-4 lagerblad

10-15 vitpepparkorn

2 msk rapsolja

2 msk tomatpuré

½ dl konjak eller 2 dl torrt vitt vin

ca 2 liter vatten


Gör så här:

Häll upp kräftskalen i ett durkslag och skölj dem hastigt i kallt vatten.

Låt dem rinna av. 

Skala och finhacka samtliga grönsaker.

Hetta upp olja i en rymlig kastrull eller gryta.

Fräs skalen på hög värme under omrörning ca 3 min.

Använder du konjak så kan du hälla på den nu, dra kastrullen från värmen och tända på så det börjar brinna, ställ inte kastrullen under fläkten då utan på bord eller köksbänk, när lågorna slår upp får inget ovanför fatta eld.

Jag gjorde min kräftfond på vin istället och då blandade jag ner alla grönsakerna efter att skalen fått fräsa och lät alltsammans fräsa under omrörning ca 3 min.

Tillsätt tomatpuree, lagerblad, peppar och vin och fyll på vatten så det täcker skalen.

Koka upp och låt koka under lock ca 30 min.

Drag av från värmen och låt alltsammans stå ca 30 min.

Sila upp i en ny kastrull.

Eftersom silen måste vara både tät och stor, och det kanske man inte har hemma, så kan jag tipsa om att först ta en finmaskig sil och ställa över kastrullen.

I silen ställer man ett större durkslag och sedan kan du enkelt hälla upp alla ska och låta dem droppa av ordentligt.

Gör inte som en bekant till mig, som raskt satte durkslaget över diskhon och silade bort hela skaldjursfonden som hon så omsorgsfullt kokt.

Där stod hon med ett durkslag fullt med urkokta skal och grönsaker och hörde fonden slurka ner i avloppet.

Varning alltså, sätt silar och durkslag över en stor skål eller kastrull.

Koka upp den silade fonden och låt den koka utan lock (reducera) till ca 5 dl återstår.

Häll upp på burkar med lock om den ska sparas.

Jag sparade hälften i frysen och gjorde supergod fisksoppa/gryta av den andra hälften.




Presentation


Hej & välkomna!
Det jag hade tänkt mig från början med den här bloggen var att föra in recept på sånt som intresserar oss här hemma. Men nu har det blivit mer som ett sätt att tömma bort en del recept jag har samlat på mig under ett antal år.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards