Direktlänk till inlägg 23 juli 2013

Chocolate chip cookie skillet pie med mrs curlie´s fudge

Av Maria - 23 juli 2013 17:45

Chocolate chip cookie skillet pie med mrs curlie´s fudge
Receptet avser en form eller en stekpanna som tål ugnsvärme och som är ca 25 cm i diametern
 
5,5 dl mjöl 
1 tsk bakpulver 
150 g smör 
2 dl farinsocker 
1 dl strösocker 
2 tsk vaniljpulver 
2 ägg 
2 dl grovt hackad choklad 
2 dl fudge, delad i kuber 
 
Flingsalt, valfritt 
 
Sätt ugnen på 175 grader. 
 
Smöra en ugnsform eller en stekpanna som är ca 25 cm i diametern. 
 
Blanda samman mjöl och bakpulver i en bunke. I en annan bunke vispa smör, socker, farinsocker och vanilj i ungefär 2-3 minuter. Färgen på blandningen ska ljusna litegrann under tiden och det är viktigt att sockret går in ordentligt i smöret. Vispa nu ner mjölblandningen och tillsätt därefter ett ägg i taget och vispa samman tills det är väl blandat. Vänd sist ner chokladbitar. 
 
Sprid ut hälften av kakdegen i formen och tryck därefter ut cirka 1 dl av fudgen i degen. Fördela sedan ut resten av kakdegen ovanpå och avsluta med att fördela de sista bitarna av fudgen på toppen. 
 
Ugnsbaka i cirka 20-25 minuter eller tills du ser att kakdegen stannat och chokladen samt fudgen smält. Om du väljer att göra det i två mindre formar som jag, tänk då på att ugnstiden blir annorlunda. Jag bakade mina i cirka 15 minuter. Tänk på att det är godare att underbaka dessa för bästa resultat. 
 
Låt de svalna i ungefär 3-5 minuter innan servering. 
 
SERVERA DIN CHOCOLATE CHIP COOKIE SKILLET PIE SÅ HÄR: 
 
Jag struntar i att ha salt i kakdegen och älskar istället att toppa mina med en nypa flingsalt. Jag tycker att sältan bryter av perfekt mot det söta i kakdegen. Servera helst den ljummen tillsammans med flera stora skopor av vaniljglass.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Måndag 18 mars 17:15

Måndag: Pasta á la carbonara: Fräs 300-400 g klippt bacon/tärnat fläsk och blanda med nykokt favoritpasta. Servera med äggula i sitt skal, svartpepapr och parmesanost att riva.   Färsk frukt.   Tisdag: Panerade skivor/bitar av oxbring...

Av Maria - Måndag 18 mars 16:15

Måndag: Spenatsoppa: Fräs 1 strimlad purjolök i 1 msk smör i en kastrull. Strö över 2 msk vetemjöl och späd med 8 dl vatten. Smula i 2 grönsaksbuljongtärningar och låt soppan koka upp under omrörning och koka sedan på svag värme i ytterligare...

Av Maria - Måndag 18 mars 11:15

Måndag: Pasta cabonara: Pasta med bacontärningar, äggula, grädde, riven parmesan och svartpeppar.   Knäckiga sesamkex.   Tisdag: Karibisk kyckling: Strimla och bryn kycklingfiléer i olja med ingefära, chili och curry. Tillsätt en på...

Av Maria - Måndag 18 mars 07:45

Måndag: Honungsglaserade revbensspjäll, potatis och grönsallad med apelsin och endiver.   Risi frutti   Tisdag: Timjansstekta köttbullar, pastaskruvar.   Fruktyoghurt.   Onsdag:Grönkålssoppa med spenat, ägghalvor, grovriven ost. ...

Av Maria - Måndag 18 mars 06:30

Måndag: Mustiga soppan: Strimla 150 g rimmat stekfläsk och fräs med 1 hackad gul lök. Lägg 2-3 skivade morötter, 1 skivad purjo och ca 400 g strimlad vitkål. Häll på 8-9 dl buljong, ½ msk äkta soja och 1½ msk timjan. Koka 15-20 minuter.   ...

Presentation


Hej & välkomna!
Det jag hade tänkt mig från början med den här bloggen var att föra in recept på sånt som intresserar oss här hemma. Men nu har det blivit mer som ett sätt att tömma bort en del recept jag har samlat på mig under ett antal år.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards