Alla inlägg den 20 januari 2014

Av Maria - 20 januari 2014 16:00

Måndag:

Lägg nykokta glasnudlar i en het panna med olja, vänd ner babyspenat, skalade räkor, jordnötter och sesamolja.


Vaniljyoghurt och skivad banan.


Tisdag:

Skär ett snitt i kycklingfiléer och fyll med finfördelad feta och hackade soltorkade tomater.

Quinoa till med grovhackade oliver och färsk basilika.


Färsk frukt i säsong.


Onsdag:

Indisk linsgryta med kokos och salta mandlar.


Grapefrukt ringlad med honung.


Torsdag:

Lantpaté, cumberlandssås, syltlök, cornichons, rostad lök och gott bröd.


Smörstekt tärnat vitt bröd med socker och kanel.

Ät med friskt äppelmos och mjölk.


Fredag:

Dillfylld strömmingsflundra med skirat smör, potatispuré och rårörda lingon.


Mascarpone rörd med passionsfrukt och mörk chokladhack i små koppar.


Lördag:

Tomatsoppa med färskostklick och parmesanflarn:

Riv parmesanen grovt och lägg ut i små högar på bakplåtspapper.

Gratinera ca 7 minuter i 225 grader.


Smulpaj med vinteräpplen, björnbär och kardemumma.

Vaniljsås.


Söndag:

Asiatisk biffwok med ingefära, nudlar eller ris till.


Krokantparfait.

ANNONS
Av Maria - 20 januari 2014 14:45

Måndag:

Pasta á la carbonara: Fräs 300-400 g klippt bacon/tärnat fläsk och blanda med nykokt favoritpasta. Servera med äggula i sitt skal, svartpepapr och parmesanost att riva.


Färsk frukt.


Tisdag:

Panerade skivor/bitar av oxbringa, potatis- och rotmos med persilja, smörgåsgurka.


Nykokt ljummen fruktkompott.


Onsdag:

Ugnspannkaka med bacon och äppeltärningar i smeten. Lingonsylt.


Glass.


Torsdag:

Ugnsstekta strömmingflundror, gröna bönor och potatismos.


Varma päron med en bit smält noblesschoklad, när ugnen ändå är på.


Fredag:

Färsbiffar med hackad rödbeta, ättiktsgurka och kapris i smeten, potatis och rårivna morötter.


Sorbet, frysdisken.


Lördag:

Kroppkakor, skirat smör, lingonsylt.


Fikon med valnötscreme: Skölj 6-7 färska fikon och skär ett kryss från skaftet neråt men inte ända ner, frukten ska bara öppna sig. Hacka 100 g valnötter och blanda 50 g med 2 dl lätt creme fraiche, smaka av med vaniljsocker och någon msk punsch. Fördela i fikonen, strö resten av nötterna över.


Söndag:

Lax- och spenatpaj, blandad sallad.


Stekta äpplen fyllda med nötter, lönnsirap, gammaldags vaniljglass.

ANNONS
Av Maria - 20 januari 2014 13:30




Måndag:

Rårakor med bacon: Skala och grovriv 4-6 potatisar. Blanda det rivna med salt och peppar. Stek ca 300 g skivat bacon knaprigt och låt det rinna av på hushållspapper. Håll det varmt. Stek den rivna potatisen lite åt gången i lite smör på ganska starkt värme. Bred ut potatisen i pannan till tunna rårakor och låt dem få fin färg på båda sidor. Håll rårakorna varma i ugnen medan de övriga steks. Servera rårakorna med bacon och lingonsylt.


Tisdag:

Värmande soppa.


Onsdag:

Kotletter med äppelfräs: Skala och skiva 1 gul lök. Skala, kärna ur och klyfta 2 syrliga äpplen. Stek lök och äpple mjuka i lite smör i en stekpanna på ganska svag värme och rör i ½ dl hackad persilja. Tag upp blandningen och håll den varm. Snitta fettkanten på 4 kotletter och stek dem i smör på medelstark värme 3-4 minuter på var sida. Salta och peppra. Servera kotletterna med äppelfräs och potatismos.


Torsdag:

Dillströmming: Vik 600 g strömmingsfiléer dubbla och lägg dem i en smord form, salta. Blanda 2 dl matlagningsgrädde med 2 tsk söt senap och ½-1 dl hackad dill. Bred ut det över strömmingen.Grädda i 225 grader varm ugn 15-20 minuter. Servera med kokt potatis och råkostsallad.


Fredag:

Pasta med gorgonzolasås: Koka 400 g pasta enligt anvisningen på paketet. Dela 1 litet paket broccoli i små buketter och koka dem nätt och jämt mjuka i lättsaltat vatten. Mosa 175 g gorgonzolaost med gaffel och lägg den i en kastrull tillsammans med 2 dl lätt crème fraiche. Smält på svag värme under omrörning. Blanda varsamt ner den väl avrunna broccolin. Häll såsen över den nykokta pastan. Servera eventuellt med riven parmesanost.


Lördag:

Kycklingspett med jordnötssås.


Söndag:

Kalkongryta med ingefära: Skär eller strimla 300 g kalkonbröst. Vänd dem i 3 msk soja och låt dem dra i ca 5 minuter. Strö över 2 msk maizena. Ansa och skär 450 g vitkål och 1 purjolök i strimlor, skala och hacka en bit (25 g) färsk ingefära. Värm ½ dl olja i en vid stekpanna och bryn köttet. Tillsätt vitkål, purjolök och ingefära tillsammans med 5 dl hönsbuljong. Koka under lock ca 8-10 minuter. Skölj, kärna ur och strimla 1 röd chilipeppar. Vänd ner i pannan tillsammans med 1 pressad vitlöksklyfta. Smaka av och strö över 2 msk sesamfrön och några kvistar slätbladig persilja.




Presentation


Hej & välkomna!
Det jag hade tänkt mig från början med den här bloggen var att föra in recept på sånt som intresserar oss här hemma. Men nu har det blivit mer som ett sätt att tömma bort en del recept jag har samlat på mig under ett antal år.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ Foodish med Blogkeen
Följ Foodish med Bloglovin'

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se