Alla inlägg den 7 januari 2019

Av Maria - Måndag 7 jan 20:58

Måndag:

Ljummen quinoasallad med avokadotärningar, stjälkselleri, citron och dill. Sardiner i olja och gott bröd till.

Gratinerade apelsiner: Dela apelsiner, strö råsocker, kanel och flagad mandel över, gratinera ca 10 minuter i 225 grader. Servera med en klick créme fraiche .


Tisdag:

Rotsellerisoppa och brödpinnar med gräslöksdipp.

Tobleronemuffins: 1 skiva banan + 1 bit toblerone i varje muffinsform.


Onsdag:

Kalkonkorv, pasta till vänd i saffrans-créme fraiche, med körsbärstomat och klippt persilja.

Färsk frukt i säsong.


Torsdag:

Järpar med gräddsås, lingon, potatis och kokta broccolibuketter och morotsslantar.

Jordgubbskräm med mjölk.


Fredag:

Paprikapaj: Förgrädda ett pajskal och lägg i 3 strimlade paprikor i olika färg och 1 skivad rödlök som stekts mjuka i olja. Blanda 200 g färskost (paprikasmak) med 2 ägg, 2 msk tapenade, 1 dl riven ost och 1 dl grädde. Bred över paprikan. 25 minuter i 200 grader.

Äppelbakelser med apelsingrädde.


Lördag:

Laxlasagne med citron och spenat.

Cajsa Vargs glass: Halvtina vaniljglass och rör ned vad du haver av överblivet julgodis, julkakor, sockerkaka eller fruktkaka i bitar. Frys igen innan servering.


Söndag:

Chévrepasta med balsamlammfilé och rödlök.

Mintcupcake med tryffelkräm.

ANNONS
Av Maria - Måndag 7 jan 16:45

Måndag:

Linssoppa med potatis: Skala 400 g potatis och skär i klyftor, skiva 1 purjolök. Fräs potatis och purjolök i lite olja. Fyll på med 1½ dl röda linser och 1 liter grönsaksbuljong. Låt småkoka ca 10 minuter. Krydda med försk timjan, salt, peppar och lite citron.


Tisdag:

Stektströmming med potatismos: Rör samman 2 msk hackad persilja och 2 msk tunt skivad purjolök. Räkna med 400 g strömmingfilé och lägg persiljahacket på hälften av filéerna. Lägg på resten av filéerna. Blanda samman 3 msk vetemjöl, salt och peppar. Vänd strömmingarna i vetemjölet och stek dem i lite flytande margarin. Servera med potatismos och rårivna morötter.


Onsdag:

Färspytt med bacon: Stek 10-12 tärnade potatisar och 1 hackad lök med 100 g bacontärningar tills potatisen är mjuk. Bryn 150 g blandfärs i margarin tills den blir smulig, salta och peppra. Rör ner färsen i potatisblandningen, smaka av.


Torsdag:

Italienarens favoritpasta: Fräs 2-3 hackade vitlöksklyftor, 1 knippe finhackad persilja och ½-1 dl rivet ljust dagsgammalt bröd i drygt ½ dl olivolja. Blanda samman med nykokt pasta. Servera nyriven parmesanost till.


Fredag:

Wraps.


Lördag:

Kalops: Bryn 500 g grytbitar i lite margarin. Strö över 2 msk vetemjöl och 1 tsk salt. Tillsätt 4 dl buljong, 1 lagerblad och 8 kryddpepparkorn. Sjud under lock ca 60 minuter. Lägg ner 2 morötter och 1 gul lök i bitar. Sjud ytterligare 30 minuter. Servera med kokt potatis och rödbetor.


Söndag:

Fisk med örttäcke.

ANNONS
Av Maria - Måndag 7 jan 13:06

Måndag:

Paj med kassler: Förgrädda en pajdeg, 10 minuter på 150 g smör, 3 dl vetemjöl och 2 msk vatten i 200 grader. Skiva 4 tomater, tärna ca 150 g kassler och lägg i pajskalet. Vispa ihop 3 ägg och 3 dl mjölk, smaksätt med 4 msk riven ost, 1 pressad vitlöksklyfta och 2 tsk basilika. Salta och peppra. Häll äggstanningen över tomat och kassler, grädda 45 minuter i 175 graders varm ugn.


Tisdag:

Potatis- och purjolökssoppa: Fräs 4 tärnade potatisar och 2 strimlade purjolökar i lite smör. Häll över 1 liter hönsbuljong, koka ca 10 minuter. Kör soppan i mixer eller matberedare. Krydda med 2 krm muskot, salt och peppar.


Onsdag:

Fiskbullar i räksås: Fräs 1-2 tsk curry och 1 hackad gul lök i lite smör. Tillsätt 1 burk fiskbullar i räksås och låt det bli genomvarmt. Klipp över lite dill. Servera med fullkornsris.


Torsdag:

Vintergryta: Strimla och bryn 400 g skinka i lite smör. Varva köttet med 500 g strimlad vitkål och 2 skivade morötter i en gryta. Krydda med salt, peppar och 1 tsk kummin. Häll 2 dl buljong över och låt puttra under lock ca 30 minuter.


Fredag:

Ädelostkyckling: Dela en grillad kyckling i 4 delar och lägg bitarna i en smord eldfast form. Mosa 100 g ädelost och blanda  med 2 dl lätt créme fraiche. Klicka det över kycklingbitarna. Skär 2 tomater i klyftor och stick ner mellan kycklingbitarna. Grädda i 200 grader mitt i ugnen ca 20 minuter.


Lördag:

Lax med örttäcke och Ceasarröra.


Söndag:

Färgglad pastasallad.

Presentation


Hej & välkomna!
Det jag hade tänkt mig från början med den här bloggen var att föra in recept på sånt som intresserar oss här hemma. Men nu har det blivit mer som ett sätt att tömma bort en del recept jag har samlat på mig under ett antal år.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ Foodish med Blogkeen
Följ Foodish med Bloglovin'

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se