Alla inlägg den 13 januari 2019

Av Maria - 13 januari 2019 16:00

Antal: 4 portioner


Ingredienser:

24 strömmingar, hela eller filéer

2 dl ströbröd

Färsk dill

Salt

Peppar

Smör att steka i


Gör så här:
Om du har hel strömming börja med att rensa den.

Detta gör du genom att ta bort huvudet, sprätta upp och tömma magen samt klippa bort fenorna.

Eller så köper du färgiga strömmingsfiléer.

Skölj fiskarna och torka dem.

Vänd dem i ströbröd och lägg hälften av dem på en skärbräda med skinnet nedåt.

Finhacka dillen och strö över.

Salta och peppra och lägg en filé ovanpå med skinnet uppåt.

Smält smöret på medelstark värme.

Vänd strömmingsflundran i ströbröd och lägg ner i pannan, stek på båda sidorna.

Ibland blir det för torrt och man får lägga i lite mer smör.

Servera tillsammans med potatismos, lingonsylt, riven morot och pressgurka.

Av Maria - 13 januari 2019 12:45

Antal: 4 portioner

Ugn: 175 grader, ca 18 minuter


Ingredienser:

400 g potatis, mjölig sort
2 msk smör
ägg
3 dl mjölk
150 g fetaost, tärnad
1 tsk salt


Tomatsallad:
gul lök, finhackad
250 g körsbärstomater, skivade
10 kalamataoliver
2 msk olivolja
1 msk balsamvinäger
salt och nymalen svartpeppar


Gör så här:

Sätt ugnen på 175°.

Skala och koka potatisen, ca 15 min.

Tärna potatisen och stek i smör till fin färg i en ugnstålig stekpanna.

Salta.
Vispa lätt ihop ägg, mjölk och salt.

Häll över potatisen i pannan och toppa med fetaosten.

Grädda omeletten högre upp i ugnen tills äggen stelnat, ca 18 min.

Tomatsallad: 
Skölj den hackade löken i kallt vatten i ett durkslag (för mildare smak).

Blanda tomater, oliver, lök, olja, vinäger, salt och peppar till en sallad.

Servera till omeletten.

Av Maria - 13 januari 2019 11:00

Antal: ca 35 stycken

Ugn: 175 grader, ca 7 minuter


Ingredienser:
Deg:
200 g smör eller margarin
2 msk Strösocker
1 msk Vaniljsocker Fairtrade
4 ¼ dl vetemjöl
1 äggula


Fyllning:
200 g hallon
½ dl vatten
1 ½ dl Syltsocker


Garnering:
½ dl Florsocker
Ett par droppar vatten


Gör så här:

Börja med att blanda hallon och vatten i en kastrull och koka i 2 min.

Tillsätt syltsockret och koka i ytterligare 2 min.

Låt svalna.
Arbeta samman ingredienserna till degen.
Lägg degen i en plastpåse och låt vila i kylskåp i 1 tim.
Rulla 35 kulor av en tredjedel av degen som läggs på plåtar med bakplåtspapper.

Platta till degkulorna och lägg en klick av sylten i mitten.

Resten av degen spritsas runt kanten på kakorna.
Grädda kakorna mitt i ugnen i 175° i ca 7 min.
Rör ut florsockret med lite vatten och bre glasyren på kakorna.

Presentation


Hej & välkomna!
Det jag hade tänkt mig från början med den här bloggen var att föra in recept på sånt som intresserar oss här hemma. Men nu har det blivit mer som ett sätt att tömma bort en del recept jag har samlat på mig under ett antal år.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards