Alla inlägg den 14 januari 2019

Av Maria - Måndag 14 jan 18:28

Måndag:

Potatisplättar med bacon: Riv 6 dl potatis, 3 dl morötter och 1 dl lök. Blanda med 1 ägg, salt och peppar. Klicka ut plättar och stek ett par minuter på varje sida. Servera med stekt bacon, lingon och sallad.


Tisdag:

Linssoppa: Skär 4 potatisar, 2 morötter och 1 bit selleri i stavar. Fräs det tillsammans med 1 dl röda linser i lite margarin, tillsätt 1 liter grönsaksbuljong. Låt det småkoka 8-10 minuter. Smaksätt med salt, peppar, 2 msk hackad persilja och riven parmesanost.


Onsdag:

Korv Stroganoff: Skär 2 gula lökar i klyftor och 1 purjolök i grova bitar. Fräs det i lite margarin. Skär 400 g mager falukorv i strimlor och lägg ner i lökpannan. Tillsätt 2 msk tomatpuré och 1 msk vetemjöl. Häll över 3 dl mjölk, låt sjuda ca 5 minuter. Smaksätt med 2 krm timjan, salt och peppar.


Torsdag:

Fisk i asiatisk marinad: Smaksätt 600 g rödtungsfiléer med lite salt. Fördela filéerna på 4 folieark. Hacka 2 schalottenlökar och strö över fisken. Blanda 3 msk rapsolja med 1 msk saft från limefrukt, 1 röd hackad chili och 4 msk hackad koriander. Häll en dryg msk av blandningen över varje paket. Vik ihop paketen och tillaga i ugn, 200 grader ca 15 minuter.


Fredag:

Rågbrödsmacka med kapris: Bred Philadelphiaost på 4 skivor rågbröd. Riv en morot. Fördela riven morot och 2 skivor rökt skinka på varje macka. Toppa med lite kapris.


Lördag:

Saffranspasta med räkor.


Söndag:

Smördegsinbakad champinjonkotlett.

ANNONS
Av Maria - Måndag 14 jan 17:52

Måndag:

Rotfruktsgryta: Skär 300 g mager falukorv i strimlor och 6 potatisar i klyftor. Skär 2 morötter, 1 palsternacka och 1 liten kålrot i kuber. Fräs samtliga rotfrukter och grönsaker i 2 msk olja. Häll över 3-4 dl grönsaksbuljong och krydda med 1 tsk timjan, salt och peppar. Låt puttra 10 minuter, tillsätt korven och låt grytan puttra i ytterligare 5 minuter. Rör ner 1 msk senap och 1 dl hackad persilja.


Tisdag:

Blomkålssoppa: Skär 1 blomkålshuvud i bitar, skiva 1 purjolök och fräs det i lite olja. Tillsätt 8 dl grönsaksbuljong och koka ca 10 minuter. Mixa blomkålen tillsammans med lite av spadet. Häll tillbaka det mixade i grytan. Späd med resterande buljong och tillsätt 1½ dl mjölk. Krydda med 2 krm körvel och salt. Garnera med hackad persilja.


Onsdag:

Stekt torskfilé med grönsaksmos: Vänd ca 600 g torskfilé i vetemjöl. Stek filéerna i flytande margarin. Krydda med salt och peppar. Gör potatismos och krydda det med ca 4 msk gräslök. Servera med tomatsallad (tomat, rödlök, basilika och lite vinägrett).


Torsdag:

Röd köttfärspanna: Fräs 2 hackade lökar i lite matfett. Tillsätt 400 g köttfärs och låt det bli jämnt smuligt. Smaka av med salt, peppar och soja. Strö 2 hackade inlagda rödbetor och 1 hackad ättiksgurka över. Låt allt bli genomvarmt.


Fredag:

Kassler med broccolisås: Värm 3-4 skivor kassler/person i 225 graders varm ugn, 7-8 minuter. Koka 250 g broccoli i 2½ dl grönsaksbuljong. Kör broccolin med lite av buljongen (spar resten) i en matberedare. Häll tillbaka det i grytan och späd med resten av buljongen. Smaksätt med 1 tsk rosmarin, salt och peppar. Servera med kokt ris.


Lördag:
Spenat- och ostpaj.


Söndag:

Festliga filégrytan.

ANNONS
Av Maria - Måndag 14 jan 09:00

Måndag:

Minestronesoppa och foccacia (långpannebröd med örter).

Saffranspannkaka: Blanda 2 paket färdig risgröt med 3 ägg, ½ paket saffran, 2 msk socker och 1 dl hackad mandel. Bred ut i smord liten långpanna, 30 minuter i 200 grader. Salmabärsylt och grädde.


Tisdag:

Potatisbullar med bacon, lingon och fänkålscoleslaw.

Färsk frukt i säsong.


Onsdag:

Pad thai (thailändsk nudelpytt).

Ananasringar med en klick smetana rörd med lite honung i mitten.


Torsdag:

Ströbrödspanerade strömmingsflundror, potatismos, lingonsylt, riven morot och pressgurka.

Keso med rivet äpple, russin, nötter och kardemumma.


Fredag:

Stek bitar av hokifilé i smör, krydda med örtsalt. Linda in i naanbröd eller liknade med tärnad avokado, mango, tomat och gurka. Pressa lime över, klicka på gräddfil och rulla ihop.

Petit-chouer fyllda med hallonsylt och vispgrädde smaksatt med o´boy.


Lördag:

Vardagsgnocchi med renskav.

Lingonkokosäppelkaka.


Söndag:

Kycklingspett satay och thailändsk gurksallad.

Blanda 1 dl tjock kokosmjölk med 1 dl tjock yoghurt, servera till tropisk fruktsallad med kiwi, mango, physalis.

Presentation


Hej & välkomna!
Det jag hade tänkt mig från början med den här bloggen var att föra in recept på sånt som intresserar oss här hemma. Men nu har det blivit mer som ett sätt att tömma bort en del recept jag har samlat på mig under ett antal år.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ Foodish med Blogkeen
Följ Foodish med Bloglovin'

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se