Alla inlägg den 15 januari 2019

Av Maria - 15 januari 2019 11:30

Ingredienser:

1st gul lök, finhackad
4msk tomatpuré
2burkar finkrossade tomater
2msk grönsaksfond
5-6dl vatten
salt

peppar
basilika & persilja (fryst går bra, lika så torkad)
en nypa socker
pasta


Gör så här:

Fräs löken i smör tills den blivit genomskinlig.

Låt tomatpurén fräsa med i slutet.

I med tomatkross, fond, vatten, salt, peppar och örter.

Låt småputtra under lock i ca 15minuter.

Under tiden kan du koka valfri pasta separat.

Smaka av soppan med salt, peppar och socker.

Lägg sedan valfri mängd pastan i botten av en djup tallrik och toppa med soppa.

Extra gott blir det att riva över parmesan och basilika vid servering.

Av Maria - 15 januari 2019 10:45

Ingredienser:

5 dl hummerfond

4 dl matlagningsgrädde

½-1 tsk salt

2 krm svartpeppar

100g tärnad morot

100 g strimlad purjo

100 g tärnad palsternacka

100 g tärnad kålrabbi

100 g strimlad fänkål + ev fänkålsdill

1 press vitlöksklyfta

½ dl vitt vin

½ röd tärnad paprika

100 g skurna sockerärtor

1 stor urkärnad och tärnad tomat

200 g tärnad fiskfilé, gärna olika sorter

100 g små räkor utan skal

100 g kräftstjärtar, delade 1-2 ggr


2 dl aioli

1 vitlöksbaugett


Gör så här:

Blanda fond och grädde och låt det koka hop ca 3 min.

Smaksätt med salt och svartpeppar.

Fräs i en panna, morot, purjo, palsternacka, kålrabbi, fänkål och vitlök ca 3 min.

Blanda alltsammans, tillsätt vinet, socker ärtor och paprika, låt det småkoka 5 min.

Lägg i fisk, skaldjur, tomater och fänkålsdillen.

Låt det bli varmt, ta av kastrullen från värmen och låt det stå under lock ca 5 min.

Servera med aioli och vitlöksbröd 

Av Maria - 15 januari 2019 09:13




Antal: 4 portioner

Ugn: 200 grader, 15 minuter + 5-8 minuter


Ingredienser:

Pajdeg:

2 dl vetemjöl

1 dl grahamsmjöl

125 g margarin

3 msk kallt vatten

En nypa salt


Fyllning:

1 gul lök

1 röd paprika

1 grön paprika

500 g blandfärs

1 dl majskorn

1 påse tacokrydda

1 dl vatten


Tillbehör:

Sallad


Gör så här:

Arbeta samman ingredienserna till pajdegen och låt den vila i kylen medan du gör fyllningen.

Hacka lök och paprika.

Fräs färsen i en panna, tillsätt lök, paprika och majs.

Smaksätt med tacokryddan och häll över vattnet.

Låt puttra några minuter.

Förgrädda pajskalet 15 minuter i 200 grader.

Tillsätt fyllningen och tillaga pajen ytterligare 5-8 minuter.




Presentation


Hej & välkomna!
Det jag hade tänkt mig från början med den här bloggen var att föra in recept på sånt som intresserar oss här hemma. Men nu har det blivit mer som ett sätt att tömma bort en del recept jag har samlat på mig under ett antal år.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards