Alla inlägg den 3 februari 2019

Av Maria - 3 februari 2019 15:15




Mängd: 1½ dl


Ingredienser:
1 päron

½ avokado

Isbitar


Gör så här:

Pressa päronet till juice och mixa med avokadon.

Häll upp i glas och lägg i några isbitar.




Av Maria - 3 februari 2019 12:35

Antal: ca 25 stycken

Ugn: 175 grader, 12-13 minuter


Ingredienser:

50 g smör, rumsvarmt

1½ dl farinsocker

1 dl strösocker

2 ägg

1 tsk vaniljsocker

½ dl kakao

1 nypa salt

150 g mörk choklad, smält

1 tsk bakpulver

2½ dl vetemjöl


Gör så här:

Vispa smör, farinsocker och strösocker poröst i en bunke.

Tillsätt äggen och vispa en stund till.

Tillsätt vaniljsocker, kakao, salt och choklad.

Blanda bakpulvret med vetemjölet och rör ner det i smeten.

Låt smeten vila i kylskåp i ca 15 minuter.


Sätt ugnen på 175 grader.

Klicka ut ca 1 msk smet till varje kaka på en plåt med bakplåtspapper.

Lägg dem ganska glest eftersom kakorna flyter ut.

Grädda kakorna mitt i ugnen i 12-13 minuter.

Låt dem svalna på plåten.

Av Maria - 3 februari 2019 10:15




Antal: 25 stycken

Ugn: 200 grader, ca 15 minuter


Ingredienser:

1 st rulle kyld smördeg


Fyllning:

4 dl nässlor
1 st rödlök
1 msk smör
125 g ansjovisfiléer en burk
2 msk crème fraîche
peppar

 

Gör så här:

Fyllning:

Skölj nässlorna väl och låt rinna av.

Skala och hacka löken.

Fräs lök och nässlor i smör i stekpanna.

Blanda i hackad ansjovis och crème fraiche.

Krydda med peppar.


Rulla ut smördegen och bred på nässelfyllningen.

Rulla ihop från långsidan och skär i bitar.

Lägg snurrorna på plåt med bakplåtspapper.

Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter tills de fått fin färg.


Gott drinktilltugg som är enkelt att göra.




Av Maria - 3 februari 2019 08:15

Ingredienser:
1 kg plommon

½ dl vatten

6 dl strösocker

1 liten citron


Gör så här:
Tvätta plommon och citron.

Kärna ur och lägg plommonen i syltgrytan, slå på vattnet och koka till mos på svag värme.

Tillsätt sockret, rivet citronskal och saft och koka marmeladen på svag värme under omrörning tills den tjocknar något.

Gör marmeladprovet och ös upp i varma, väl rengjorda burkar.

Sätt på lock.

Av Maria - 3 februari 2019 07:15

Antal: 2 bottnar

Jäsning: 45 minuter + vila 15 minuter


Ingredienser:
25 g jäst
1 tsk socker
2½ dl ljummet vatten
6 dl fullkornsvetemjöl + extra till utbakning
1 tsk salt


Gör så här:

Blanda jäst, socker och vatten och rör tills det löses upp.

Blanda mjöl och salt i en stor bunke.

Gör en grop i mjölet, blanda in jästblandningen med gaffel, lite i taget.

Knåda 1 min och vik in degen underifrån, till en slät bulle.

Låt jäsa i en lätt oljad bunke, övertäckt med bakduk, i 45 min.


Dela degen i två och pudra över lite mjöl.

Plasta in och låt vila 15 min.


Kavla ut till önskad storlek och toppa med valfri fyllning.

Presentation


Hej & välkomna!
Det jag hade tänkt mig från början med den här bloggen var att föra in recept på sånt som intresserar oss här hemma. Men nu har det blivit mer som ett sätt att tömma bort en del recept jag har samlat på mig under ett antal år.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards