Alla inlägg den 9 juli 2019

Av Maria - 9 juli 2019 17:30

Antal: 6 portioner

Ugn: 250 grader, caa 10 minuter


Ingredienser:

6 port Felix Klassiskt Potatismos
9 dl vatten, kokande
100 g smör
50 g parmesanost
1 kruka persilja
1 tsk tryffelolja (efter smak)


Gör så här:

Sätt ugnen på 250 grader.
Koka upp vattnet och smält smöret.
Vispa ihop vattnet med potatismospulvret.
Finhacka persilja och riv parmesan.

Vänd ner i moset tillsammans med tryffelolja.

Smaka av och tillsätt eventuellt mer tryffelolja efter smak.
Lägg i 6 st enportionsformar.

Strö över lite mer riven parmesan och grädda i ugnen ca 10 minuter tills moset är gyllene!

Av Maria - 9 juli 2019 12:45

Antal: 1 glas


Ingredienser:

1 tsk gin
1 tsk Campari Bitter
1 tsk Martini Rosso
isbitar
carambola

 

Gör så här:

Blanda gin, Campari Bitter och Martini Rosso - helst i shaker med isbitar.

Häll upp i glas.

Is eller carambolastjärnor i glaset.

Av Maria - 9 juli 2019 09:30

Antal: 8 stycken


Ingredienser:

4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 krm salt
50 g smör
2 dl mjölk


Gör så här:

Blanda de torra ingredienserna i en bunke och finfördela smöret där i.
Tillsätt sedan mjölken och arbeta snabbt ihop till en deg.
Forma 8 bullar av degen med fuktade händer och grädda dem till fin färg i våffeljärnet.

Av Maria - 9 juli 2019 08:30

Mängd: ca 1 liter


Ingredienser:
800 g gul lök
½–1 röd chili, spansk peppar
3 stora röda paprikor
1 syrligt äpple
2 msk olivolja
1 dl Cane Syrup
¼ l vitvinsvinäger
1 msk salt
1 msk paprikapulver
2 dl Syltsocker
½ dl grönpepparkorn


Gör så här:
Skala och skär löken och chilin i tärningar.

Skölj, kärna ur och skär paprikan och äpplet i bitar.
Hetta upp olja i en gryta, lägg i grönsaker och äpple.

Fräs i ett par minuter, tillsätt sirap, vinäger, salt, paprikapulver och sjud under lock i 20 min.

Ta av locket och koka i ytterligare 10 min.

Tillsätt syltsocker och pepparkorn, koka i 3–4 min.
Häll upp på varma, väl rengjorda burkar.
Förslut.

Förvara i kylskåp.


Smakrikt och gott till grillat och köttfärsrätter.

Av Maria - 9 juli 2019 07:26

Mängd: ca 1 liter


Ingredienser:
5 dl rödvin
1 stjärnanis
6 kryddnejlikor
2 kanelstänger
½ kg lingon
5 dl Syltsocker


Gör så här:

Koka rödvin och kryddor i 10 min.
Plocka upp kryddorna och lägg i lingonen och koka i 5 min.

Tillsätt syltsockret och koka i ytterligare 3 min.

Ta grytan från värmen och skumma noga.
Häll upp på varma, väl rengjorda burkar.
Förslut.

Förvara svalt.

Presentation


Hej & välkomna!
Det jag hade tänkt mig från början med den här bloggen var att föra in recept på sånt som intresserar oss här hemma. Men nu har det blivit mer som ett sätt att tömma bort en del recept jag har samlat på mig under ett antal år.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards