Alla inlägg den 15 september 2020

Av Maria - 15 september 2020 19:30

Antal: 4 portioner


Ingredienser:

3 stora morötter
1 gul lök
1 tsk socker
6 dl grönsaksbuljong
2 msk smör
2 msk vetemjöl
4 dl mjölk
Himalayasalt
1 tsk körvel
½ dl finhackad persilja


Till servering finstrimla morötter kokta al dente.


Gör så här:

Skala morötter och löken.

Skär morötterna i skivor och finhacka löken.
Fräs löken och morötterna i smör i en kastrull.

Strö över socker.

Tillsätt buljongen.

Koka tills morötterna är mjuka 10-15 min.

Kör morötterna i matberedare till puré (eller med stavmixer).
Smält smöret och rör ner i mjölet.

Späd med mjölken och buljongen.

Tillsätt purén.

Låt koka i ca 10 min.

Smaksätt med salt och körvel.
Strö över lite persilja samt de strimlade morötterna.

Av Maria - 15 september 2020 10:32

Mängd: ca 1 liter


Ingredienser:
2 liter björnbär (ca 1 kg)

6 strösocker (ca 540 g)


Gör så här:

Rensa björnbären och lägg dem i en gryta.

Låt koka upp och sjud ca 3 minuter.

Tillsätt sockret under omrörning och låt sylten koka ca 10 minuter.

Skumma väl.

Häll upp sylten i varma, väl rengjorda burkar.

Sätt genast på locken.

Låt kallna i rumstemperatur och förvara i kylen.


Björnbärssylten är lika god till plättar och pannkakor som till våfflor eller ostkaka.

Den håller ca 1 månad.

Presentation


Hej & välkomna!
Det jag hade tänkt mig från början med den här bloggen var att föra in recept på sånt som intresserar oss här hemma. Men nu har det blivit mer som ett sätt att tömma bort en del recept jag har samlat på mig under ett antal år.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards