Alla inlägg den 3 januari 2011

Av Maria - 3 januari 2011 22:19

Tjena alla recept tokiga!

 

Bara en test av min nya blogg, här har jag tänkt att försöka få ut några av mina favoritrecept på både mat och bröd m.m

 

Min första tanke med denna här bloggen var just att bara skriva in favoritrecept och inget annat, men den tanken la jag på hyllan när jag tittade på alla recept jag har samlat på mig under många, många, många år.

 

Detta att jag har många recept är ett "nöje" eller hur man nu ska uttrycka sig som min hela familj nästan har. Min mamma och jag är nog värst med vår samlingsmani av just alla sorters av recept.

 

Får väl se hur denna blogg utvecklar sig till. Just nu i skrivande stund (9 mars 2014) har jag nog ett antal för många olika flikar/kategorier men vill ju försöka få ihop ett stort utbud och någorlunda lätt att se vad som finns.

Av Maria - 3 januari 2011 19:15

Antal: 4 personer

Ugn: 175 grader, ca 10 minuter


Ingredienser:

½ dl vit sirap

½ dl glukos

50 g pistagemandel (alt. hassel-, valnötter eller mandlar)

3 dl vispgrädde

100 g mjuk nougat


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda sirapen och glukosen.

Häll ut blandningen i små klickar (ca ½ msk) på bakplåtspapper.

Låt stå i ugnen ca 10 minuter.

Sirapsklickarna flyter då ut i värmen till flarn.

Ta ut flarnen när de är bubbliga och lätt gyllenbruna.

Strö över en tredjedel av pistagemandlarna, låt svalna.

Hacka resten av pistagemandlarna.

Smält nougaten i vattenbad.

Vispa grädden, men inte för hårt.

Vänd ned den smälta nougaten och hälften av de hackade pistagemandlarna i grädden.

Ställ i kylen.

Varva sirapsflarnen och nougatgrädden till ett litet "torn".

Garnera med resten av de hackade pistagemandlarna.

Av Maria - 3 januari 2011 15:45

Antal: ca 20 stycken

Jäsning: ca 30 minuter + ca 30 minuter

Ugn: 250 grader, 6-8 minuter


Ingredienser:

50 g jäst

5 dl vatten eller mjölk

½ dl olja

1 msk fiberhusk

1 tsk salt

½ tsk hjorthornsalt

1-1,1 liter (600-660 g) glutenfri mjölblandning


Gör så här:
Smula ner jästen i degbunken.

Värm vatten eller mjölk och olja till fingervärme, 37 grader.

Häll degspadet över jästen och rör tills den löst sig.

Blanda ner fiberhusk och låt svälla 10 minuter.

Tillsätt salt och hjorthornssalt.

Blanda ner hälften av mjölet.

Arbeta degen kraftigt, helst i maskin.

Tillsätt resten av mjölet, men spar lite till utbakningen.

Fortsätt arbeta degen tills den blir slät, smidig och släpper bunkens kanter.

Låt degen jäsa övertäckt i bunken ca 30 minuter.


Utbakningen:

Strö resteen av mjölblandningen på arbetsbänken och knåda degen väl.

Dela degen.

Forma varje del till en längd.

Platta till den så att den blir 10-12 cm bred.

Skär bitar tvärs över med en vass kniv.

Lägg degbitarna med snittytan upp på bakplåtspappersklädd plåt.

Täck med bakduk och låt jäsa ca 30 minuter.


Gräddning:

Grädda mitt i ugnen i 250 grader, 6-8 minuter.

Låt korvbröden kallna under bakduk.

Av Maria - 3 januari 2011 12:00

Psylliumfrön, eller loppfrön som de ofta kallas, bildar nyttiga vattenlösliga fibrer i tarmen och blir mat till tarmbakterienrna.

Psylliumfrön är ett av de bästa valen för att mer fibrer, men eftersom detta är en naturligt sätt att få en lycklig mage så behövs lite tålamod.

En problemmage brukar må bättre efter 8 till 10 veckor.

Av Maria - 3 januari 2011 09:45

Ugn: 150 grader, ca 30 minuter


Ingredienser:

3 ägg separerade
1 dl (85g) philadelphiaost
nypa salt 

 

Gör så här:

Vispa äggvitorna med nypa salt, hårt.

I separat bunke vispa philadelphiaosten med gulorna och ev. tillsatser.

Vänd försiktigt i gulorna i de vispade vitorna.
Klicka sex Oopsies på smord bakplåt och baka i 150 graders ugn c:a 30 min. 

Bakat · LCHF
Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hej & välkomna!
Det jag hade tänkt mig från början med den här bloggen var att föra in recept på sånt som intresserar oss här hemma. Men nu har det blivit mer som ett sätt att tömma bort en del recept jag har samlat på mig under ett antal år.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<<
Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards