Alla inlägg den 4 mars 2012

Av Maria - 4 mars 2012 09:45

Antal: 6 personer

Tid: 20 minuter + tid i kyl


Ingredienser:

8-10 sill-/strömmingsfiléer med skinn

2 dl grovt rågmjöl

Salt

Vitpepper

Smör till stekning

1 rödlök


Lag:

2 krossade lagerblad

10 vitpepparkorn

15 kryddpepparkorn

3½ dl vatten

1 dl ättikssprit, 12%

1 dl socker

1 tsk salt


Gör så här:

  • Skölj sillfiléerna och låt dem rinna av ordenligt.
  • Klipp ryggfenan med en sax.
  • krydda mjölet med salt och peppar.
  • Vik ihop sillfiléerna och panera dem i mjölet.
  • Hetta upp smöret i en stekpanna och stek sillen gyllenbrun.
  • Lägg över sillen i en form med 5 cm hög kant.
  • Lag: Blanda alla ingredienserna väl tills sockret har löst sig.
  • Skär löken i tunna skivor.
  • Häll lagen över sillen och ställ i kylen i 8-10 timma.
  • Garnera med lökskivorna.

Visste du att....

...skillnaden mellan strömming och sill är var fisken lever?

Sill som fångas i Östersjön, norr om Kalmar, kallar vi för strömming och den som fångas på Västkusten och i Skåne kallas för sill.

Strömmingen är något magrare och mindre än vad sillen är.


Presentation


Hej & välkomna!
Det jag hade tänkt mig från början med den här bloggen var att föra in recept på sånt som intresserar oss här hemma. Men nu har det blivit mer som ett sätt att tömma bort en del recept jag har samlat på mig under ett antal år.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards