Alla inlägg den 6 februari 2022

Av Maria - 6 februari 2022 14:45

Antal: 4 portioner


Ingredienser:
1 burk krossade tomater
3 gula lökar
3 msk smör
1 l buljong (tärning)
2 msk vetemjöl
salt
vitpeppar
paprikapulver
1/2 dl grädde

 

Gör så här:
Skala och skär löken i skivor.

Fräs löken i hälften av smöret i en gryta.

Häll på buljongen och koka under lock ca 15 min.

Häll i tomatröran.

Rör samman vetemjölet med resten av fettet.

Rör ner pastan i soppan.

Koka soppan ytterligare några min.

Smaksätt med salt, vitpeppar, paprikapulver och grädde.

Av Maria - 6 februari 2022 11:15

Antal: 4 portioner

Ugn: 200 grader, ca 12 minuter


Ingredienser:

900 g potatis (gärna amandine)
600 g laxfilé
salt
peppar
500 g små morötter
2 msk smör
1/2 msk strösocker
1 förp färsk dill (à 20 g)
1 msk dijonsenap
2 dl lätt crème fraiche
65 g finbladig grönkål


Gör så här:

Skala och koka potatisen.
Sätt ugnen på 200°C.
Skär laxen i portionsbitar och lägg i en ugnsform.

Krydda med salt och peppar och sätt in mitt i ugnen ca 12 minuter eller tills innertemperaturen på laxen är 54°C.
Ansa och dela eventuellt morötterna på längden (om de är tjocka).
Stek morötterna i smöret i en stekpanna ca 10 minuter på medelvärme.

Strö på socker och stek en stund till, så att morötterna blir glacerade.

Hacka och rör i dillen och krydda med salt och peppar.
Blanda senap och crème fraiche.

Smaka av med salt och peppar.
Servera laxen med potatis, morötter, senapskräm och grönkål.

Av Maria - 6 februari 2022 10:15

Ugn: 175 grader, ca 40 minuter


Ingredienser:

4 ägg
2 dl. socker
1 dl. vetemjöl
1 dl. potatismjöl
1 tsk. bakpulver
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smöra och bröa en rund form med löstagbar sida.
Vispa ägg och socker mycket pösigt (vispa med elvisp i ca 5 min!).
Blanda mjöl och potatismjöl och bakpulver och rör försiktigt ner det i smeten.
Grädda genast i nedre delen av ugnen ca 40 min.
Täck över om den börjar få för mycket färg.
Låt den svalna lite och stjälp upp.
Om man vill ha en stor tårta som räcker till många många gäster så tredubblar man receptet och gräddar i långpanna, men då måste man även förlänga gräddningstiden.
Av Maria - 6 februari 2022 09:45

Antal: ca 30 stycken

Jäsning: 30 minuter +30 minuter

Ugn: 225 grader, ca 10 minuter


Ingredienser:
8 dl havregryn
1 liter mjölk
175 g margarin eller smör
75 g jäst
1 tsk salt
½ dl socker
ca 2 liter vetemjöl

 

Gör så här:
Låt havren svälla i mjölken i ett par timmar (eller över natten) i en degbunke.

Skär ner matfettet i grynmassan och värm till 37° C.

Micra gärna den i 2-3 minuter.

Smula ner jästen i degbunken och blanda i havregrynsblandningen, saltet, sockret och det mesta av mjölet.
Arbeta degen smidig med maskin eller för hand tills den släpper degbunkens kanter.

Strö över lite mjöl.

Jäs under bakduk ca 30 min.

Knåda i resten av mjölet.

Dela i ca 30 bitar och forma till runda kakor, ca ½-1 cm tjocka.

Nagga med gaffel eller kavla med kruskavel. L

ägg på smord plåt eller bakplåtspapper.

Låt jäsa under duk i 30 min.

Grädda kakorna i 225° C ca 10 min.

Låt dem kallna under bakduk.

Ät eller frys in.

Av Maria - 6 februari 2022 08:15

Ugn: 225 grader, ca 20 minuter


Ingredienser:
1 korv risgrynsgröt (500 g)
6 dl mjölk
4 ägg
0,5 dl socker
kardemumma


Saftsås:
1 l vatten
2,5 dl konc. saft
2,5 msk potatismjöl utblandat i lite vatten.

 

Gör så här:

Ålandspannkaka: 

Vispa ihop alla ingredienser, och häll över i en smord plåt.

In i ugnen, 225°C, ca 20 minuter.

 

Saftsås:

Koka upp saften och vispa sedan ner redningen.

Blir det för tjockt häller du på mer vatten.

 

Servera ålandspannkakan med saftsåsen.

Presentation


Hej & välkomna!
Det jag hade tänkt mig från början med den här bloggen var att föra in recept på sånt som intresserar oss här hemma. Men nu har det blivit mer som ett sätt att tömma bort en del recept jag har samlat på mig under ett antal år.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards