Alla inlägg den 30 augusti 2012

Av Maria - 30 augusti 2012 13:45

Ingredienser:

500 g tomater, skurna i småbitar

4-5 färska eller torkade fikon skurna i 4 klyftor vardera

1 torkad chili

2½ cm färsk hackad ingefära

1 tsk kryddblandning av fänkålsfrön, spiskummin och senapsfrön

4 msk rörsocker strö

1 msk olivolja

1 hackad vitlöksklyfta

½ tsk salt


Gör så här:

  • Värm oljan i en gryta.
  • Lägg i chilin, ingefära, kryddblandningen och vitlöken i den varma grytan.
  • Rör runt i några sekunder.
  • Tillsätt tomaterna och sockret.
  • Koka blandningen utan lock på svag värme i cirka 15 minuter tills tomaternas saft nästan har kokat bort och massan har en tjock konsistens.
  • Tillsätt fikonen och låt chutneyn småkoka i ytterligare 5 minuter.
  • Fyll upp chutneyn på varma, väl rengjorda glasburkar.
  • Förslut dem väl och förvara dem kallt.

Servera chutneyn varm eller kall. Om du använder torkade fikon ska de tillsättas samtidigt som tomaterna.

Presentation


Hej & välkomna!
Det jag hade tänkt mig från början med den här bloggen var att föra in recept på sånt som intresserar oss här hemma. Men nu har det blivit mer som ett sätt att tömma bort en del recept jag har samlat på mig under ett antal år.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards