Alla inlägg den 2 december 2018

Av Maria - 2 december 2018 22:00




Antal: 12 stycken

Ugn: 175 grader, ca 15 minuter


Ingredienser:

200 g kokosflingor
50 g smör, smält
1½ dl strösocker
2 ägg
1 apelsin, finrivet skal

 

Topping:

100 g mörk choklad
Strössel, till garnering

 

Gör så här:

Rör (vispa inte) ihop kokosflingor, smör, socker, ägg och finrivet apelsinskal (endast det orange).

Låt vila ca 15 min.


Skeda ut toppiga högar på en plåt med bakplåtspapper.

Forma ev till dem med blöta fingrar.

Grädda mitt i ugnen ca 15 min.

Låt kallna.


Smält chokladen varsamt i vattenbad och doppa kokostopparna.

Strö över strössel och låt stelna.




Apelsin · Bakat · Jul
Av Maria - 2 december 2018 13:30

Ingredienser:

4 skinkschnitzlar, oklubbade

Salt

Svartpeppar

3 burkar ananasringar, á 220 g netto

2 burkar ananasspad, á 220 netto

3 dl vatten

2 msk maizenaredning, brun

1 knippe gräslök

Ris till 4 personer


Gör så här:

Koka riset.
Bryn köttet på båda sidorna och krydda det.

Lägg upp köttet på ett fat.
Häll ananasspadet från två burkar (ca 1 3/4 dl) samt 3 dl vattnet i stekpannan.

Häll i maizenan när det börjar puttra.
Lägg i köttet och ananasringarna från två av burkarna och låt puttra i några minuter.
Strö över rikligt med klippt gräslök och servera direkt.
Servera schnitzlarna med kokt ris, gräslöksås och ananas.

Av Maria - 2 december 2018 11:00

Antal: 4 portioner

Ugn: 225 grader, ca 20 minuter


Ingredienser:

1 färdiggrillad kyckling (eller motsvarnade mängd rent kycklingkött)
3 bananer
5 dl vispgrädde
1,5 dl chilisås
140 gr bacon

Garnering:
½-1 dl jordnötter
bacon
kryddgrönt


Gör så här:

Sätt ugnen på 225 gr
Bena ur köttet och skär ner det.
Lägg det i en smord ugnssäker form.
Skala och skär bananerna i bitar, lägg dem på kycklingen.
Vispa upp grädden och blanda med chilisåsen, häll blandningen över det andra i formen.
Strimla och stek baconet, fördela det mesta i formen.
Gratinera i nedre delen av ugnen i ca 20 min.
Strö över nötter och bacon, toppa med lite kryddgrönt.
Servera med ris och sallad.

Av Maria - 2 december 2018 10:30

Ingredienser:

5 dl hummerfond

4 dl matlagningsgrädde

½-1 tsk salt

2 krm svartpeppar

100g tärnad morot

100 g strimlad purjo

100 g tärnad palsternacka

100 g tärnad kålrabbi

100 g strimlad fänkål + ev fänkålsdill

1 press vitlöksklyfta

½ dl vitt vin

½ röd tärnad paprika

100 g skurna sockerärtor

1 stor urkärnad och tärnad tomat

200 g tärnad fiskfilé, gärna olika sorter

100 g små räkor utan skal

100 g kräftstjärtar, delade 1-2 ggr


2 dl aioli

1 vitlöksbaugett


Gör så här:

Blanda fond och grädde och låt det koka hop ca 3 min.

Smaksätt med salt och svartpeppar.

Fräs i en panna, morot, purjo, palsternacka, kålrabbi, fänkål och vitlök ca 3 min.

Blanda alltsammans, tillsätt vinet, socker ärtor och paprika, låt det småkoka 5 min.

Lägg i fisk, skaldjur, tomater och fänkålsdillen.

Låt det bli varmt, ta av kastrullen från värmen och låt det stå under lock ca 5 min.

Servera med aioli och vitlöksbröd 

Av Maria - 2 december 2018 10:15

Antal: 16-20 stycken

Jäsning: 30 minuter + 20 minuter

Ugn: 225 grader, 20 minuter


Ingredienser:

5 dl ljummet vatten
50 g jäst
2 tsk salt
1 msk rapsolja

4 dl finriven morot
250g keso, en liten burk
4 dl grahamsmjöl
13-14 dl vetemjöl
 
Gör så här:
Lös jästen i den ljumma vattnet.
Tillsätt övriga ingredienser och det mesta av vetemjölet.
Arbeta med elvispensdegkrokar el i maskin i ca 5 minuter.
Jäs under duk i 30 minuter.
 
Ta upp degen på mjölat bord och platta ut den lätt.
Dela i 2 längder och sedan vardera längd i 8-10 bitar.
Lägg bitarna på en pappersklädd plåt.
Jäs i ytterligare 20 minuter.
 
Sätt ugnen på 225° under tiden.
Grädda i mitten av ugnen i 20 minuter.
Låt svalna på galler.
Bryt isär bullarna.

Presentation


Hej & välkomna!
Det jag hade tänkt mig från början med den här bloggen var att föra in recept på sånt som intresserar oss här hemma. Men nu har det blivit mer som ett sätt att tömma bort en del recept jag har samlat på mig under ett antal år.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards