Alla inlägg den 28 januari 2019

Av Maria - Måndag 28 jan 09:00

Måndag:

Pannkaksrulle med fyllning: Vispa samman 3 ägg, 3 dl vetemjöl, 6 dl mjölk och ½ tsk salt. Smält 50 g smör i en långpanna, 20*30 cm. Häll i smeten och grädda i 225 grader ca 25 minuter. Värm 375 g stuvad spenat, tillsätt 1 dl crème fraiche, krydda. Lägg spenaten på pannkakan och rulla ihop. Strö över 1 dl riven ost över och gratinera i 250 grader tills osten smält.


Tisdag:

Grönsakssoppa med ostsmörgås: Skär 2 purjolökar, 5-6 råskalade potatisar och 250 g vitkål i bitar. Lägg grönsakerna i en gryta tillsammans med 2 msk smör. Häll på 1 liter buljong och koka i 30 minuter. Smaka av med salt, peppar och 1 msk timjan. Slå på rikligt med hackad persilja före servering.


Onsdag:

Fisk i paket: Dela upp 600 g torskfiléer på 4 folieark, salta och peppra. Blanda 2 msk smör med ½ dl dillkaviar och ett hårdkokt ägg, fördela på fisken. Vik ihop till paket. Lägg dem ovanpå potatiskoket, så blir fisken och potatisen klara samtidigt.


Torsdag:

Korvstroganoff: Strimla 600 g falukorv, hacka 2 gula lökar och fräs det i 2 msk smör. Häll på ½ dl passerade tomater, 2 dl mjölk + 1 msk mjöl. Koka i 5 minuter, smaksätt. Servera med ris.


Fredag:

Baconbiffar och klyftpotatis: Blanda 500 g köttfärs, 2 msk potatismjöl, 1 ägg, 2 dl mjölk, salt och peppar. Forma 8 biffar, lägg 1 baconskiva runt varje biff och ställ i ugnssäker form med 1 tomatskiva på varje biff. Grädda i 225 grader ca 30 minuter tillsammans med 10-12 potatisar skurna i klyftor.


Lördag:

Fiskgratäng med musslor.


Söndag:

Skånekotletter med stekta äpplen.

ANNONS
Av Maria - Måndag 28 jan 08:00

Måndag:

Pasta carbonara: Vänd nykokt pasta med knaperstekta bacontärningar, en äggula, en gräddskvätt samt mycket riven parmesan och nymalen svartpeppar.


Konserverade ugnsbakade persikohalvor med vaniljyoghurt och mandelbiskvier.


Tisdag:

Italienska citronköttbullar, couscoussallad med gurka, rucola och rödlök, matyoghurt med soltorkade tomater.


Cantuccini, mandelskorpor, doppade i mörk choklad, kaffe.


Onsdag:

Senapskyckling: Salta, peppra och bryn 600 g lårfiléer i bitar. Strö över dragon och låt puttra med 2 dl crème fraiche och fransk senap efter smak. Potatis och sallad.


Varm ostkaka med rårörda bär.


Torsdag:

Vego-nachotallrik: Varva i en ugnsform nachos, bönsalsa, keso, majskorn, tärnad paprika och chilisås. Strö riven ost över och gratinera i 200 grader tills osten smält och allt är varmt. Servera med gräddfil, sallad och jalapeños.


Färsk frukt i säsong.


Fredag:

Korvpytt: Stek tärnad potatis, rotfrukter och zucchini med slantar av god smakrik korv, tex kabonoss. Stekt ägg och sallad.


Aprikostarte: Skiva konserverade aprikoser tunt och lägg på en bit smördeg. Riv vit choklad över, grädda ca 15 minuter i 225 grader. Vaniljkesella till.


Lördag:

Bönbiffar: Mixa 2 burkar sköljda stora vita bönor med 1 ägg, 3 msk vetemjöl, 2 vitlöksklyftor, chili och salt. Vänd en klick smet i ströbröd och stek gyllene på båda sidor. Servera med matvete, sallad och 2 dl matyoghurt blandad med 1 rivet äpple och 1 tsk curry.


Honungskakehjärtan.


Söndag:

Panerad schnitzel fylld med rökt skinka och emmentaler. Servera med klyftpotatis, citron och gröna ärter.


Hjortronlycka: Vispa 2 dl grädde blanda med 2 dl turkisk yoghurt, 2 msk florsocker och 2 tsk vaniljsocker. Fördela i fyra koppar och skeda över rårörda hjortron. Garnera gärna med mynta.

ANNONS
Av Maria - Måndag 28 jan 07:00

Måndag:

Palsternackssoppa: Skala ca 500 g palsternackor och 1 gul lök. Skär allt i bitar. Koka dem mjuka i 4 dl buljong ca 15 minuter. Mixa och koka purén med 6 dl mjölk. Salta, peppra och strö över klippt gräslök.


Tisdag:

Torskbiff med citronsmak: Skär 400 g torsk i bitar. Smaksätt med citronpeppar, salt och 4 msk hackad dill. Forma till biffar. Vänd dem i vetemjöl och stek i margarin. Servera med potatismos och gröna ärter.


Onsdag:

Pasta med fetaost, tomat- och vitlökssås: Fräs 1 hackad gul lök och 1 pressad vitlöksklyfta i 2 msk olivolja. Tillsätt 1 burk krossade tomater och ca 150 g tinad, hackad spenat. Krydda med salt, peppar och 1 krm muskot. Låt sjuda ca 5 minuter. Smula ner 1 dl fetaost mot slutet. Servera med kokt pasta.


Torsdag:

Omelett med potatis och skinka: Fräs 1 hackad gul lök, 50 g rökt tärnad skinka och 4-6 kokta tärnade potatisar i lite margarin. Häll över en omelettsmet av 4 ägg, 1 msk vatten, 2 krm timjan, salt och peppar. Låt stelna och garnera med tomatskivor. Servera med rökt skinka.


Fredag:

Kycklingsallad med mango.


Lördag:

Tortillas med kryddig färs: Fräs 400 g nötfärs i lite margarin, tillsätt 2 msk chilisås, 1 bit hackad purjolök, 1 hackad gul paprika, 1 tsk garam masala, salt och peppar. Häll över 1 dl köttbuljong, låt sjuda 5 minuter. Fördela sallad, 1 dl kokta linser (finns på burk), 1 tomat skuren i klyftor och köttfärs på 4 tortillas. Toppa med 1-2 msk lätt crème fraiche på varje tortillas.


Söndag:

Laxpudding med inlagd gurka.

Presentation


Hej & välkomna!
Det jag hade tänkt mig från början med den här bloggen var att föra in recept på sånt som intresserar oss här hemma. Men nu har det blivit mer som ett sätt att tömma bort en del recept jag har samlat på mig under ett antal år.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ Foodish med Blogkeen
Följ Foodish med Bloglovin'

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se