Alla inlägg den 3 juli 2017

Av Maria - 3 juli 2017 16:30

Antal: 4 portioner


Ingredienser:

gula lökar, finhackade
2 msk olivolja
vitlöksklyftor, finhackade
1 msk mald spiskummin
1 msk paprikapulver
0.5 tsk chiliflakes
2 tsk torkade korianderblad
400 g krossade tomater
2 dl vatten
1 msk balsamvinäger
1 msk strösocker
400 g kokta svarta bönor på burk (bruttovikt)
0.5 tsk svartpeppar
ägg
150 g riven cheddarost
1 tsk salt


Vetetortillas:
7 dl vetemjöl + till utbakning
0.5 tsk bakpulver
25 g smör, rumsvarmt
3 dl vatten
0.5 tsk salt

 

Gör så här:

Använd en vid stekpanna och bryn löken under omrörning i oljan.

Tillsätt vitlök, torra kryddor och stek en stund till.

Häll i krossade tomater, vatten, balsamvinäger, socker och bönor.
Låt småputtra ca 5 min och smaka av med salt och peppar.

Knäck äggen försiktigt rätt ner i tomatsåsen, jämnt fördelat.
Täck gärna med lock tills äggen har stelnat, ca 5 min.

Strö över osten.

Lyft försiktigt upp äggen vid servering så att den krämiga gulan inte går sönder.

Servera med tortillabröd, köp färdigt eller prova att baka eget med nedan enkla recept.

Vetetortillas: 
Blanda de torra ingredienserna i en bunke och klicka i smöret.

Nyp ihop med mjölet.

Värm vattnet och häll ner det i bunken precis när det börjar ryka.

Arbeta ihop till en kladdig deg.
Häll ut på ett välmjölat bakbord och knåda till en fast deg.

Låt vila 20 min.

Dela i 15 bitar och forma till runda bollar.

Kavla ut tunt och stek bröden på bådasidorna till fin färg i en torr stekpanna.

Presentation


Hej & välkomna!
Det jag hade tänkt mig från början med den här bloggen var att föra in recept på sånt som intresserar oss här hemma. Men nu har det blivit mer som ett sätt att tömma bort en del recept jag har samlat på mig under ett antal år.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards