Alla inlägg den 14 oktober 2012

Av Maria - 14 oktober 2012 15:30




Antal: 4 portioner


Ingredienser:

ca 250 g tärnad laxfilé

ca 2 dl limejuice (ca 5 pressade limefrukter)

ca 200 g räkor (med skal)

1 avokado

2 salladslökar

1 röd spansk peppar (inte för stark)

1 vitlöksklyfta

1 kruka färsk koriander

Olivolja

Salt


Gör så här:

Laxen ska ligga i frysen i tre dygn innan man gör i ordning rätten.


Skär laxfilén när den är halvtinad så är det lätt att få till snygga små tärningar.

Lägg laxtärningarna i en skål.

Pressa limefrukter så att du får tillräckligt med juice till att täcka laxen.

Blanda om, plasta skålen och ställ kallt i ca ett dygn.


Skala räkorna, skär avokadon i små tärningar, skiva salladslöken tunt.

Hacka pepparfrukten och vitlöksklyftan fint.

Häll bort överflödigt limejuice från bunken med lax.

Blanda sedan ner räkor, avokado, salladslök, pepparfrukt och vitlök.

Klipp ner den färska koriandern, ringla över lite olivolja och smaka av med salt.

Blanda väl och servera i snygga glas.




Presentation


Hej & välkomna!
Det jag hade tänkt mig från början med den här bloggen var att föra in recept på sånt som intresserar oss här hemma. Men nu har det blivit mer som ett sätt att tömma bort en del recept jag har samlat på mig under ett antal år.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards