Alla inlägg den 22 augusti 2020

Av Maria - 22 augusti 2020 14:00

Antal: 4 portioner

Ugn: 225 grader, ca 20 minuter


Ingredienser:
4 filodegsplattor

25 g smält smör till pensling

3 burkar tonfisk i vatten

1 liten gul lök

1 vitlöksklyfta

3-4 msk kapris

Salt

Svartpeppar

1 tsk harissa eller torkade chiliflagor

4 äggulor

Olja till pensling


Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader.

Lägg ut 1 filodegsplatta, pensla den med smält smör och lägg på ytterligare en platta.

Gör samma sak med de övriga 2 plattorna.

Skär varje dubbel platta tvärs över i 2 halvor.

Låt tonfisken rinna av väl i en skål och blanda den med finhackad gul lök, vitlök, kapris och kryddor.

Fördela tonfiskmassan på fyrkanterna på en halvan.

Pensla kanterna med vatten.

Gör en fördjupning i mitten av tonfiskmassan.

Dela äggen i gulor och vitor och häll försiktigt ner en äggula i varje grop.

Vik över filodegen och pressa till kanterna.

Lägg rullarna på bakplåtspapper, pensla med olja och grädda mitt i ugnen ca 20 minuter.



Tips!

Man också göra briques av mycket tunna pannkakor, som viks ihop runt fyllningen och hastigt friteras i het olja.

Lökfräst spenat och tonfisk är också en god fyllning.

Av Maria - 22 augusti 2020 09:15

Antal: 3 glas


Ingredienser:
1 dl skivade jordgubbar

2 dl mild yoghurt

3 dl vatten

2 msk honung

Ŋ tsk rosenvatten


Gör så här:
Kör alla ingredienser i mixern tills drycken är slät och skummig.

Servera väl kyld.

Presentation


Hej & välkomna!
Det jag hade tänkt mig från början med den här bloggen var att föra in recept på sånt som intresserar oss här hemma. Men nu har det blivit mer som ett sätt att tömma bort en del recept jag har samlat på mig under ett antal år.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards