Alla inlägg den 19 januari 2021

Av Maria - 19 januari 2021 09:45

Antal: 4 portioner


Ingredienser:
200 g tomater, hackade
1 gul lök, finhackad
½ dl färsk koriander, hackad
2 msk limesaft
1 krm malen spiskummin
1 krm salt
1 krm cayennepeppar

 

Gör så här:
Lägg hackad lök och tomat i en skål tillsammans med övriga ingredienser.

Blanda väl och låt stå och dra en bra stund så att smakerna gifter sig.

Av Maria - 19 januari 2021 09:00

Ingredienser:

250-300 g kokta svarta bönor
1 stor papaya, tärnad
2 mango, tärnade
1 liten rödlök, finhackad
1 röd chili, finhackad
1 dl finhackad mynta
1 lime, pressad saft
2 tsk flingsalt
1 krm svartpeppar

 

Gör så här:

Blanda först bönorna med rödlök, chili, mynta, limejuice, salt och svartpeppar, vänd sedan försiktigt ned papaya och mango.

Av Maria - 19 januari 2021 06:45

Antal: 4 portioner

Ugn: 200 grader, ca 7 minuter


Ingredienser:

500-600 g laxfilé, smått tärnad
½ dl fint riven färsk ingefära
½ dl japansk soja
2 msk flytande honung
1 röd chili, finhackad
2 salladslökar, strimlade
filodeg, olivolja, sesamfrön

 

Gör så här:
Sätt ugnen på 200°.

Ta fram filodegen och låt den vila i rumstemperatur.
Stek fisken tillsammans med ingefära, honung, soja och chili.

Blanda sedan ned salladslöken och ta från värmen.
Ta dubbla ark filodeg och skär dem i 10 x 30 cm.

Pensla med lite olivolja.

Lägg fyllningen i ena änden av arken och vik ihop den trekantsvis.

Lägg skarven nedåt.

Pensla med olivolja, strö över sesamfrön.

Grädda i mitten av ugnen i ca 7 min. eller tills rullarna har fått fin färg.
Servera med ris eller nudlar och sweet chilisås.

Jag blandade shiratakinudlar med sesamolja, lättkokt haricots verts, strimlad paprika, färsk koriander, salladslök och sesamfrön.

Barnen tyckte vi skulle haft hackade jordnötter eller cashewnötter till också och jag kan hålla med om att det hade gett rätten ett extra lyft.

Presentation


Hej & välkomna!
Det jag hade tänkt mig från början med den här bloggen var att föra in recept på sånt som intresserar oss här hemma. Men nu har det blivit mer som ett sätt att tömma bort en del recept jag har samlat på mig under ett antal år.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards